چگونه فضای خانه را از باکتری پاک کنیم؟
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۹۵۷۴
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از راههای رطوبت سازی خانه خرید دستگاه بخور است. بخصوص در فصل زمستان که با خشك و سرد شدن هوا میكروبها و ذرات معلق شرایط محیطی را برای ابتلا به حساسیت و سرماخوردگیها فراهم میكنند. یكی از راههایی كه میتواند عوامل بیماریزا را از محیط زندگی شما دور نگه دارد، استفاده از دستگاههای بخور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علاوه براین مرطوبكردن هوا و از بین بردن باكتریها شرایط بهتری را برای تنفس و مراقبت از پوست فراهم میكند. به گزارش مجله زندگی ایدهآل دستگاههای بخور یا همان رطوبتسازهای خانگی با كنترل رطوبت محل كار یا زندگی ما دمای محیط را متعادل كرده و برای از بین رفتن حساسیتهای فصلی افراد مبتلا به آلرژی یا خشكی پوست گزینه مناسبی هستند، اما پیش از تهیه و استفاده از این دستگاههای اطلاعاتی لازم است تا با كمك آنها سراغ بهترینها بروید.
بیشتربخوانید : توصیه های حیاتی برای خانه تکانی
چرا از بخور استفاده كنیم؟ بهطور كلی رطوبت ایدهآل برای داخل منزل و هر فضای بسته دیگر بین ٣٠ تا ٥٠درصد است، اما از آنجایی كه معمولا این مقدار در محیطهای پر رفت و آمدمان كمتر از مقدار استاندارد است، باید از دستگاههای بخور استفاده كرد؛ چراكه دستگاههای رطوبتساز با افزایش بخار آب در هوا خشكی محیط را برطرف و رطوبت را به میزان لازم در محیط ایجاد میكند. استفاده از بخورهای گرم و سرد برای از بین بردن مشكلات و علایم سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی پیشنهاد میشود. بهطور كلی دستگاههای بخور امروزی از سه بخش اصلی یعنی مخزن جداشدنی آب، دهانه خروج و تنظیم بخار با قابلیت چرخش ٣٦٠ درجه و فضای كوچكی برای ریختن انواع خوشبوكنندهها و عطرهای مخصوص دستگاه تشكیل شده است. البته اكثر دستگاهها امكانات متفاوت دیگری هم مانند چراغ شبتاب، كلید تایمر دارند كه با خرید آن میتوانید با یك تیر چند نشان بزنید.
كدام بخور مناسب شماست؟اگر تصمیم خودتان را برای خرید دستگاه بخور گرفتهاید، بهتر است هدف خود را هم از تهیه آن مشخص كنید. حتی میتوانید با مشورت با پزشك مربوطه و ارایه پیشینهای از حساسیت، بیماری و حتی شرایط محیطی كه در آن قرار دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید. مطمئنا پزشك شما به شما خواهد گفت كه بخور گرم برای شما بهتر است یا بخور سرد.
بخورهای گرم:
برای اینكه كمی از تفاوتهای سرد و گرم بودن دستگاههای رطوبتساز بدانید، بهتر است بگوییم بخورهای گرم توصیه بیشتر پزشكان برای فصول سردسال است و مرطوب نگه داشتن محیط در درمان گرفتگی و عفونتهای مجاری تنفسی و كاهش ذرات معلق حساسیتزا و رفع سرفههای خشك موثر است. این نوع بخور برای افرادی كه با شروع نیمه دومسال بیماری سینوزیت دارند هم گزینه بسیار مناسبی است. در دستگاه بخور گرم آب به كمك المنتی حرارتی گرم شده و بعد از تبدیل به بخار در فضا منتشر میشود. البته بخورهای گرم به دلیل المنت حرارتی نسبتا قوی بكار رفته سر و صدا و مصرف برق بیشتری دارند و داغ شدن دستگاه ازجمله معایب آن است كه نباید در دسترس كودكان و افراد مسن قرار گیرد. همچنین نباید از مزایای آن غافل ماند چرا که این بخور در زمستان بهترین گزینه برای فرار از خشكی و التهابهای تنفسی و پوستی است.
بخورهای سرد:
این دستگاه تأیید شده متخصصان برای افراد مبتلا به انواع آلرژی و خشكی پوست است تا با مرطوب و خنك نگهداشتن محیط، كنترل گرد و غبار و بوی بد ضمن فراهمكردن شرایط تنفس راحتتر، علایم جزیی حساسیت، سرماخوردگی و استرسها را از بین برده و طراوت و شادابی را در فضا پراكنده كند. همچنین بخورهای سرد به دلیل مصرف كمتر برق و نداشتن خطرهای احتمالی مانند سوختگی و جلوگیری از دم نكردن هوای محیط پیشنهاد بهتری برای فصلهای بهار و تابستان و همچنین ضدعفونیكننده موثر محیط كار یا اتاق كودكان به حساب میآیند. البته بخور سرد معایبی هم دارد؛ چرا که بخور سرد محل مناسبی برای تكثیر باكتریها و قارچهاست و همزمان با پراكنده شدن قطرات بخار، باكتریها هم به همراه آب در فضای اتاق منتشر میشوند، بنابراین مخزن بخورهای سرد باید هر روز با آب و مواد شوینده شسته شود.
نكات قبل از خرید انواع بخورها
١-دستگاههای بخور در سایزهای مختلف و قابلیتهای متعدد در بازار وجود دارند كه بهتر است برای خرید به داروخانهها یا سایتهای معتبر و بعد از كسب اطلاعات كامل اقدام به خرید كنید.
٢-دستگاه را حتما پیش از خرید امتحان كنید تا بعد از اطمینان از سالم بودن دستگاه از نوع عملكرد و صدایی كه حین كار ایجاد میكند، آگاهی كامل داشته باشید.
٣- جنسهای نامرغوب به وفور در بازار وجود دارند كه بهتر است شما سراغ دستگاهی بروید كه جنس مخزن و بدنه آن از مواد مرغوب و مناسب تولید شده باشد.
٤-دستگاههای مجهز به تایمر اتوماتیك و تشخیص رطوبت محیط و تنظیم میزان بخار با توجه به میزان آب مصرفی و مصرف برق به مراتب از موارد مشابه به صرفهتر و مناسبتر هستند.
٥- پیش از خرید، تمامی مشخصات دستگاه و نحوه به كار انداختن آن را از فروشنده بپرسید.
نكات مهم بعد از خرید دستگاه از آن جایی كه این دستگاه وظیفه مطلوب كردن فضای پیرامون و تنفس سالم شما را برعهده دارد، باید تمام نكات بهداشتی لازم را در نگهداری از این دستگاه در نظر بگیرید.
١-مخزن آب دستگاه بخور بعد از چند روز استفاده و با كم شدن آب درونش محیط مناسبی برای رشد قارچها و میكروبهاست پس مخزن آن حداقل هفتهای دوبار كاملا شسته و تمیز شود.
٢- به دلیل بالا رفتن رطوبت و تأثیر آن در تشدید حساسیتها این دستگاه را بهطور دایم روشن نگه ندارید. استفاده ٣٠دقیقه به فاصله هر ٥ ساعت مناسب است.
منبع: روزنامه شهروند
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: دانستنی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۹۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم بزرگداشت روز معلم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عنایتالله ملکی تبار رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، دکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و جمعی از معلمان و مدیران مدارس سما این دانشگاه برگزار شد.
بیشتر بخوانید: آزمون استخدامی معلم پرورشی و ورزش جمعه برگزار میشوددکتر طهرانچی با تبریک روز معلم گفت: خداوند اولین معلم عالم است و بعد از او انبیا به این جایگاه رفیع رسیدند و سپس معلمی از حکما و بزرگان به ما ارث رسیده است. این روز بزرگ را پاس میداریم و به همه معلمان مدارس سما و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تبریک میگوییم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع «دانشگاه، مدرسه ـ تحولات اجتماعی فناورانه و تعلیم و تربیت» اظهار کرد: این روزها اتفاقات جدی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است، تا پیش از این مدرسه و دانشگاه دو خط جدا از هم بودند، اما امروز این دو خط در دانشگاه آزاد اسلامی به هم رسیده و قرار است در هم تنیده شده تا در مقابل تحولات اجتماعی فناورانه نقش آفرینی کند. در این راستا به این نتیجه رسیدهایم که اگر مدرسهای بیپشتوانه و دانشگاهی بیعرصه داشته باشیم، در نظام تعلیم و تربیت جایگاهی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به تأثیرات فضای مجازی در تحولات اجتماعی خاطرنشان کرد: فضای مجازی سالها در زندگی همه ما ظاهر شده، اما با آمدن کرونا و طی دو سال فضای مجازی همه شئون آموزشی ما را فراگیر گرفت. این که کرونا اتفاق یا مهندسی شده بود را نمیدانیم، اما میدانیم که فضای مجازی قبل و بعد از کرونا نقش آفرینی متفاوتی در زندگی ما ایجاد کرد. کرونا باعث شده مسیری که باید سالها طول میکشید تا به سرانجام برسد، به یکباره وارد زندگی ما شود. البته فقط در مورد فضای مجازی اینچنین نبود، بلکه آزمایش و تستهای داروها و واکسنهای نوین که در حالت عادی مراحل آن ۱۵ سال طول میکشید، در ایام کرونا به یکباره مجوز گرفت تا از استانداردهای پزشکی عبور کند و در زندگی ما وارد شود، به همین دلیل کرونا فضای جدید برای تست و آزمایش ابزارها و فناوریهای بشر به وجود آورد.
دکتر طهرانچی ادامه داد: غربیها سالهای زیادی بود که میخواستند بگویند میتوانیم در فضای مجازی زندگی مطلق داشته باشیم، اما ارتباطات انسانی مانع این جریان بود و اجازه نمیداد، اما کرونا باعث شد تا فضایی به وجود آید که فرزندان از طریق فضای مجازی با پدر و مادر خود دیدار و گفتوگو کنند و مردم از هم فراری بودند، در این فضا حاکمیت فضای مجازی وارد زندگیها شد، علاوه بر این نظام رسمی آموزش و پرورش نیز پذیرفت تا دانش آموزان به این فضا کوچ کنند، به همین دلیل عصر معاصر را میتوان به دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مقابله با تحولات اجتماعی فناورانه جهان سه رویکرد میتوان داشت، افزود: برخی در مقابله با تحولات اهل توقف هستند و به هیچ وجه آن را در زندگی خود راه نمیدهند، گروهی دیگر اهل وادادگی بوده و گروه سوم اهل مواجهه فعال هستند. شهدا کسانی هستند که در زندگی اهل برخورد و مواجهه فعال بودند، به همین دلیل هرگز نمیمیرند، چرا که کسانی که اهل مواجهه فعال باشند، مصداق آیه شریفه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» میشوند. ما نیز باید انتخاب کنیم که جزء کدام گروه و دسته میخواهیم باشیم.
وی یادآور شد: چه بخواهیم و چه نخواهیم یک فضای دوگانه حادث شده است که شامل فضای حقیقی و فضای مجازی است و زندگی وارد فضای دو ساحتی جدید شده است. مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی در بحث جوامع و محیطهای تربیتی فرمودند که این محیطها شامل خانواده، نظام آموزشی و جامعه میشود و درون آنها نیز محیط کار و محیط رفاقت قرار دارد. اکنون برای دانش آموزان ما جامعه دو ساحتی، خانواده و محیط آموزش مطرح است. فضای آموزش و تربیت شامل کلاس درس، محیط رفاقتی، محیط دانشآموزی و محیط کار میشود. اما نکتهای که رخ داده، این است که معیشت باعث شده معلم به فضای سازمان کوچ کند، معلم در کلاس است، اما دلش در کلاس نیست، دانشآموزان نیز از محیط کلاس به محیط رفاقتی رفتند، به همین دلیل دیگر حکمرانی آموزشی را «سازمان دانشگاه»، «مدرسه» و «محیط آموزشی در مدرسه» نمیتواند حکمرانی فرهنگی کند.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه محیط رفاقتی و عمومی و زندگی در تسخیر فضای مجازی قرار گرفته است، اظهار کرد: ورود به جهان شبکهای همه شئون تربیتی را هدف قرار داده و باعث شده معلم و دانش آموز، استاد و دانشجو به محیطهای رفاقتی و سازمانی بروند. استاد از محیط آموزشی به محیط کار و معلم هم به سازمان مدرسه هجرت کرده و مسأله آنها ارتقاء خود و معیشت شده است، به همین دلیل دیگر جدایی دانشگاه از مدرسه و اتخاذ روشهای تقلیدی راهگشا نیست و باید تعریفی دیگر داشته باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این پرسش که چگونه باید محیط تعلیم و تربیت را احیا کرد، به چالشهای پیش روی این حوزه اشاره کرد و گفت: کوچ معلمان و استادان از محیط آموزشی به محیط کار، تسخیر محیط رفاقتی، دانشآموزی و دانشجویی توسط نظام شبکهای و در برگیری محیط زندگی و محیط آموزشی توسط محیط رفاقتی، چالشهای پیشرو در محیط تعلیم و تربیت است. پیش از کرونا مدرسه تنها محیط رسمی آموزش بود، اما پس از کرونا محیط غیررسمی وارد شد و نهاد اجتماعی به شدت متأثر از فضای دو ساحتی شده است.
وی با تأکید بر لزوم توجه به تربیت اجتماعی برای حضور موفق در زندگی اجتماعی ادامه داد: ما سه محیط تربیتی «خانواده»، «مدرسه» و «مدرسه و دانشگاه» داریم، «خانواده» محیط تربیت عاطفی، «مدرسه» محیط تربیت فردی و «مدرسه و دانشگاه» محیط تربیت اجتماعی است و این سه باید با هم کار کنند، اما واقعیت این است که دوره سوم تعلیم و تربیت درگیر حاشیه است و اساساً تربیتی برآن حاکم نیست، برای تربیت این دوره باید مدل یکپارچه داشته باشیم، چرا که با مدل فعلی که هفت ساله سوم شامل دوره متوسطه دوم و مقطع کاردانی یا کارشناسی دانشگاه است، نمیشود مدل یکپارچه تربیتی داشت، بنابراین لازم است که یک دوره ۳+۴ طراحی کنیم. در این رویکرد نهاد برآمده از مدرنیته و با نگاه تقلیدی نمیتواند دستگیر ما باشد. مدرسه محیط محدود، مدیرمحور، آموزشی تربیتی فردی و همگن است، در حالی که دانشگاه یک محیط باز، دانشجومحور، اجتماعی علمی و مختلط نا همگن است، به همین دلیل هفت ساله سوم تبدیل به هفت سال ویران کننده شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع انتخاب در زندگی گفت: سؤالی که مطرح است این است که آیا مدلی برای وارد شدن بچهها در محیط اجتماعی مجازی و محیط دو ساحتی داریم؟ وضعیت موجود دوگانه فیلترینگ VPN است، در حالی که رویکرد اسلام صیانت، تقوا و خودکنترلی خدامحور است. کدام مدل را داریم که در آن بچهها یاد بگیرند که بتوانند ببینند و نبینند. ما نیازمند مدل تربیت اجتماعی برگرفته از دین هستیم که در آن بینش، گرایش، دانش و توانش به همراه قدرت انتخاب شاکله جوانان را شکل دهد، حضرت علی (ع) در نامه ۳۱ نهجالبلاغه تأکید میکند که باید حواسمان به دل و خرد جوانان باشد، ما ارزشهای حاکم بر زندگی را چگونه با جوانان انتقال میدهیم، واقعیت این است که نگاههای مادی مانند رفاه، درآمد، شغل، اعتبار دانشگاه و رشتههای خاص تصورات غلط را در ذهن جوانان مینشاند و در این نگاه، نگاه توحیدی، نگاه به روزی، نگاه به عزت و ذلت، محبوبیت اجتماعی و اینکه تلاش مقدمه حصول نتیجه است، جایی ندارد، مرحوم آیتالله بهجت میفرمودند که ما به دنیا آمدهایم تا با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم نه اینکه با هر قیمتی زندگی کنیم.
دکتر طهرانچی ادامه داد: همانطور که خداوند در قرآن کریم از «هَلْ یَسْتَوِی» مثال زده، جوانان ما نیز باید بدانند که خبیث و طیب با هم مساوی نیست و باید نابرابریها را به آنها یاد بدهیم. اینکه چرا برخی از جوانان در انتخاب همسر به طلاق میرسند، به این دلیل است که به آنها انتخاب را یاد نمیدهیم. ما کجا جوان را در معرض انتخاب گذاشته و انتخاب درست را به او یاد میدهیم؟ قدرت انتخاب در کنار شاکله فرد تعیین کننده است، اما ما اینها را به جوان یاد نمیدهیم و بعد میگوییم که چرا ناهنجاری در اخلاق به وجود آمده؟
وی با اشاره به آیه ۳ سوره انسان خاطرنشان کرد: انتخاب دو جهت دارد و اساساً دنیای ما، دنیای انتخاب است و قدرت انتخاب مدل میخواهد که آیا مبنای انتخاب براساس علاقه است یا قضا و قدر الهی و دعا یا فضای جامعه. وقتی ما به عناصری معتقدیم که غرب به آنها اعتقادی ندارد، پس با کدام تقلید غرب میتوان تربیت درستی داشت. آیا علائق جوانان براساس آرزوها و جاه طلبیهاست، یا آرمان و ارزشها؟ براساس توهمات، تخیلات و خودخواهیهاست؟ یا استعداد و توانمندی و همت؟ واقعیت این است که در دورهای که متاورس آمده یا بازیهای کامپیوتری، غضب و توهم را تقویت میکند، باید مدل تقویت عقل داشته باشیم، وگرنه جوانان ما در توهم زندگی خواهند کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما نیازمند الگوی تعلیم و تربیت اسلامی هستیم که خدامحور بوده، انسان مدار با کرامت انسانی باشد، پیچیده در مقابل پیچیدگیهای اجتماعی بوده و چند وجهی، پاسخگوی سریع التغییر حوادث اجتماعی و پاسخگوی ارتباطات گسترده شبکهای باشد. واقعیت این است که این الگو را نمیتوان بدون ارتباط دانشگاه و مدرسه ساخت. به همین دلیل به دنبال مدارس الگو در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.
دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: مدل دانشگاه آزاد اسلامی دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی که نگاه پایه و عرصه دارد و مدارس سما جزیی از محیط عرصه است، این مدارس در مدل جدید، مدیر و رئیس مدرسه خواهند داشت که مدیر امور اجرایی و رئیس مدرسه امور محتوایی و خلق الگو را دنبال میکنند. ما به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت هستیم. به همین دلیل به اندازه توانمان اراده به اصلاح داریم، در این مسیر توفیق از خدای بزرگ میطلبیم و بر او توکل داریم.
انتهای پیام/
کد خبر: 1229281 برچسبها محمدمهدی طهرانچی